Verslag van Alexander Koppers, plv LR-lid

- Sfeer was goed. Gaat steeds beter. Er is nog steeds een aantal regio's die op de vergadering zelf ineens dingen willen agenderen of met hun eigen kleine probleempjes gaan lopen leuren, maar de meerderheid ergert zich daaraan en zegt er ook af en toe wat van. Over het algemeen goed gesprek over goed voorbereide agendapunten.

- Tijdens het meningsvormend deel heeft de landelijke raad nagedacht over kansen en mogelijkheden om een meer gelijke verdeling van vrouwelijke en mannelijke leden binnen Scouting te krijgen en daarvoor Scouting (nog) aantrekkelijker te maken voor meiden en voor vrouwelijke vrijwilligers. Leuke werkvorm a la "stam”-bijeenkomst (stam als in tribe), waarbij je niet op elkaar mocht ingaan en gaan argumenteren, maar iedereen gewoon z’n eigen input kon geven. Met de input die is opgehaald gaat het landelijk team aan de slag.

- Uit de resultaten van de 0-meting blijkt dat 60% van de groepen al bekend is met de nieuwe toekomstvisie. Een mooi resultaat, maar aan de andere kant is dus ook een belangrijk deel (40%) van de groepen nog niet bekend met de toekomstvisie. Ook voor deze groepen is het van belang om betrokken te zijn bij de toekomst van Scouting. Even over gehad. Zit energie op bij het landelijk bestuur.
- Arwen van der Leeuw  (18) is benoemd als algemeen lid van het landelijk bestuur.
- Scouting streeft er naar om leden meer te betrekken bij het nemen van besluiten (participatie). Aangezien naast jeugdleden ook een groot deel van de vrijwilligers jonger is dan 25 jaar, betekent participatie automatisch ook jongerenparticipatie. De landelijke raad heeft daarom ingestemd met de vraag aan besturen om op alle niveaus van de vereniging:
    - Actief jongeren te werven voor en een plek te geven binnen besturen.
    - Jeugdleden en jongeren actief te betrekken bij het maken van beleid.
    - Actief de ervaringen te delen, zodat anderen ervan kunnen leren en erdoor geïnspireerd worden. Moeten groepen mee aan de slag en het zou mooi zijn als de regio (net als het landelijk bestuur) het goede voorbeeld geeft.
- De landelijke raad heeft ingestemd met het voorstel voor een nieuw systeem van waarderingstekens en met de start van de voorbereiding van de invoering van het nieuwe systeem.

- Uitgebreid gesproken over de financiën van het Landgoed. Eigenlijk zijn alle risico's die de landelijke raad heeft benoemd in de voorgaande jaren opgetreden. Het bestuur worstelt ermee. Je ziet tijdens deze discussie ook alle energie uit het landelijk bestuur wegstromen. Ik heb het er later nog even met Jaap Boot over gehad, wat ik zag. Ik heb geen tips gegeven, want ze zijn zelf slim genoeg om het op te lossen, maar ik zie dat voor alle andere onderwerpen een bestuurslid (of meerdere) heel gepassioneerd aan de lat staat en ik weet niet of ze de goede mensen nu aan tafel hebben om dit project vlot te gaan trekken.

Normal 0 21 false false false EN-US JA X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Helv","sans-serif"; mso-ansi-language:EN-US;}