3 april: er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Het aantal staat nu op 13 deelnemers.

Een unieke kans om nog vóór het aanstaande zomerkamp met je kwalificatie bezig te zijn!

In het weekend van 14 en 15 april organiseert Scouting Academy Vlietstreek-Den Haag een kamptraining voor bever-, welpen-, scouts- én explorer(bege)leiding! De training is bedoeld voor leiding van land- water en luchtspeltakken met minimaal 1 tot maximaal 3 jaar ervaring met het op kamp gaan met jeugdleden. De training is chronologisch opgezet en heeft aandacht voor speltak-specifieke kenmerken. Zo slapen de bevers en welpen in een gebouw en gaan de scouts en explorers echt kamperen ;)

De training vindt plaats op onze vaste trainingslocatie Scoutscentrum De Eendenkooi in het mooie Zuiderpark te Den Haag. Vragen? Mail ons via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Inschrijven kan nú via SOL: https://sol.scouting.nl/as/form/17528/participant/new

Ga je op zomerkamp: Zorg dan dat minimal 1 leider per team een kampkwalificatie heeft.

Uit Theorie en achtergrond - Module Organisatie van een kamp Kwalificatie 'Op kamp' kamperen en expeditie:

3.1.3 Verantwoordelijkheid

Als leiding dien je je bewust te zijn van de extra verantwoordelijkheid die je op je neemt als je met jongeren op kamp gaat. Kinderen zijn het meest dierbare bezit van ouders en ze verwachten dat jij er net zo zuinig op bent als zijzelf.

Een ongeluk is niet altijd te voorkomen. In een uitspraak van de Hoge Raad (Disloque-arrest) is bepaald dat door het niet naleven van veiligheidsnormen een leidinggevende en de vereniging aansprakelijk zijn voor de gevolgen van een ongeluk. Dat betekent dus dat je er als leiding, groep en bestuur alles aan moet doen om te voorkomen dat het mis gaat. Gekwalificeerde leiding en leiding met een kampkwalificatie zijn daarbij een eerste stap.

Je zult als leiding een risico-inschatting moeten maken bij alles wat je doet en een bewuste keuze moeten maken. Je wilt natuurlijk alles zo veilig mogelijk doen, maar het moet wel haalbaar blijven. Je kunt je dus nooit verschuilen achter dat je iets niet wist.

bron: Scouting NL.